Generelle salgs- og leveringsbetingelser
Vi ønsker alltid å komme til enighet med våre kunder, men skulle det oppstå uenigheter så er dette salgs- og leveringsbetingelsene som anvendes.
1. TILBUD OG AVTALE
1.1
Alle tilbud er bindende i 30 dager regnet fra tilbudets dato hvis ikke annet er spesifisert i tilbudet. Bindende avtale anses inngått ved bestilling eller eventuelt ved akseptert ordrebekreftelse. Ytelsen vil bli av Interface Media AS eller av underleverandører.
2. PRIS OG PRISFORUTSETNINGER
2.1 Alle priser er oppgitt eksklusiv merverdiavgift.
Fritak for merverdiavgift må dokumenteres av bestiller før levering/ fakturering.
2.2 I prisen inngår ikke:
▪ Merarbeid eller meromkostninger som påløper hvis det etter avtalens inngåelse viser seg at grunnlagsmaterialet er ufullstendig eller mangelfullt.
▪ Meromkostninger som følge av bestillers ønske om endringer eller tillegg etter avtalens inngåelse.
▪ Meromkostninger til materiell/råvarer som er spesielt innkjøpt for en ordre og som blir overflødig fordi kunde endrer sin ordre etter at avtale er inngått.
▪ Meromkostninger dersom priser på råmaterialer, kursendringer (Valuta) utover 2%, og /eller offentlige avgifter endres fra tilbudets dato til produksjonsstart.
2.3 Når originalmaterialet helt eller delvis leveres i digital form, er pris og leveringstid basert på at det er overlevert i henhold til anbefalinger gitt av Interface Media AS.
3. LEVERING
3.1 Levering anses skjedd når varen er kommet frem til leveringsadressen. For ikke fysiske tjenester anses leveringen som skjedd når kunden har akseptert leveransen.
3.2 Interface Media AS skal uten ugrunnet opphold underrette bestiller om forhold som medfører forsinkelse av levering. Krav om erstatning for forsinkelse må fremsettes senest 8 dager etter faktisk levering for å kunne gjøres gjeldende.
3.3 Blir bestilleren skadelidende som følge av for sen levering, kan han kreve erstatning for dokumenterte direkte tap begrenset oppad til 10 % av fakturabeløpet for den ytelse som er forsinket.
4. BETALINGEN
4.1 Betaling skal skje innen 14 dager etter fakturadato om ikke annet er avtalt. Betaling har funnet sted når beløpet er registrert på konto disponert av Interface Media AS. For nye kunder eller spesielt store prosjekter kan egne betingelser gjelde.
4.2 Hvis betaling ikke skjer innen rett tid, belastes morarenter etter den til enhver tid gjeldende prosentsats i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling.
4.3 Til sikkerhet for korrekt betaling har Interface Media AS tilbakeholdsrett i varer eller andre gjenstander bestiller oppbevarer hos Interface Media AS. Interface Media AS har rett til å realisere dette til dekning av sitt krav. Bestiller skal underrettes på forhånd dersom realisasjon er aktuelt.
4.4 Interface Media AS forbeholder seg retten til å stanse pågående arbeid dersom kunde ikke har betalt en forfalt fordring.
4.5 Ved eventuell reklamasjon har bestiller bare rett til å holde tilbake den del av fakturabeløpet som er omtvistet.
4.6 Ved oppdrag som er spesielt store og som har en produksjonstid over en måned, har Interface Media AS rett til å fakturere etter hvert som deler av oppdraget blir utført.
5. MANGLER
5.1 Interface Media AS har ikke ansvar for feil og mangler som bestilleren ikke har rettet i tidligere versjoner av ytelsen.
5.2 Oppfatter kunde leveringen som mangelfull, må han reklamere skriftlig innen 8 dager. Dersom bestilleren reklamerer for sent, mister han muligheten til å gjøre mangelen gjeldende.
5.3 Dersom det rettidig reklameres over en mangel som ikke er mer graverende enn at det leverte produkt likevel kan benyttes til sitt formål (ingen forringelse av markedsverdi eller informasjonsverdi), begrenses bestillerens krav til eventuelt prisavslag.
5.4 Dersom mangelen er av en slik art at det leverte ikke kan benyttes til sitt formål, og avhjelp ikke kan skje innen rimelig tid, kan bestilleren heve kjøpet. Eventuell heving betinger at varen blir tilbakelevert i sin helhet, og enhver rett til erstatning bortfaller.
5.5 Bestilleren kan ikke i noe tilfelle kreve erstattet indirekte tap – herunder, men ikke begrenset til, driftstap, avsavnstap, følgeskader og tapt fortjeneste – som følge av mangel på det leverte produkt. Interface Media AS ansvar er uansett begrenset oppad til 50 % av fakturabeløpet for den vare som er mangelfull.
6. ANSVARSBEGRENSNING
6.1 Dersom det inntreffer en ekstraordinær situasjon som etter norsk rett må regnes som force majeure, skal motparten varsles om dette snarest mulig. Interface Media AS er ikke forpliktet til å opprettholde kontraktfestet leveringstid eller til å betale erstatning for forsinket eller uteblitt levering.
6.2 Interface Media AS kan oppbevare filer benyttet til bestillers ordre. Hvis lagring ikke er avtalt, vil elektroniske filer bli slettet etter at produksjon er avsluttet og reklamasjonsfristen er utløpt.
6.3 Dersom det avtales mellom partene at lagrede filer skal utleveres til kunde, skal bestiller betale for kostnader ved utlevering. I tilfeller der Interface Media AS gjennom sitt arbeid for kunden har opparbeidet eiendomsrett eller rettigheter i henhold til Åndsverksloven, kan datafiler ikke utleveres uten spesiell avtale.
7. EIENDOMSRETT
7.1 Originalmateriell levert av bestiller, returneres umiddelbart etter at oppdraget er utført hvis ikke annet er avtalt mellom partene.
7.2 Tegninger, tekst, fotografier, skisser, utkast, prøvearbeider og lignende som er utarbeidet av Interface Media AS, er Interface Media AS eiendom og kan ikke kreves utlevert av bestilleren hvis dette ikke er avtalt på forhånd.
7.3 Grunnlagsmateriell omhandlet i pkt. 8.2 må bare anvendes til arbeid for bestilleren eller etter hans samtykke.
8. OPPHAVSRETT
8.1 Det påligger kunden å sørge for at det foreligger hjemmel for publisering av skrift, bilder, tegninger eller annet materiale.
8.2 Dersom leverandøren i forbindelse med oppdraget har laget tegninger, tekst, fotografier, skisser, utkast, prøvearbeider og lignende, beholder han opphavsretten til dette. Kunden har ikke anledning til å benytte slike åndsverk i andre sammenhenger enn det som åndsverket var utarbeidet for.
8.3 Opphavspersonen har rett til å bli navngitt slik god skikk tilsier.
9. DIVERSE BESTEMMELSER
9.1 Interface Media AS har på eget ansvar rett til å la oppdrag helt eller delvis utføres hos underleverandør.
9.2 Interface Media AS er forpliktet til å behandle bestillerens forespørsel og oppdrag konfidensielt slik at det i størst mulig grad forhindres at uvedkommende blir kjent med oppdraget.
9.3 Tvister mellom partene om forståelsen og gjennomføring av denne avtale er partene enige om å forsøke løst ved forhandlinger. Oppnås ikke enighet i tvister kan saken forelegges Norsk Industri – Grafisk Bransjeforening sitt Konkurranse og Tvisteutvalg for veiledende uttalelse. Fører heller ikke denne uttalelsen til noen enighet, kan hver av partene kreve saken avgjort ved de alminnelige domstoler. Oslo Tingrett er verneting. Dersom partene er enige om det, kan saken avgjøres ved voldgift etter tvistemålslovens kapittel 32. 10.
10. SPESIELT VED GRAFISK PRODUKSJON
10.1 Interface Media AS er forpliktet til å levere fullt opplag og sørge for at dette såvidt mulig tilsvarer bestilt kvantum. Bestilleren må godta en over- eller underlevering med inntil 6 % dersom det bestilte opplag går opp til 5.000 eksemplarer og med inntil 4 % ved større opplag.
10.2 Ved levering av avvikende opplag iht. inngått avtale, skal det ved fakturering gjøres et fradrag eller tillegg i oppdragets pris i overensstemmelse med oppdragets pris for følgende eksemplar. Er det ikke gitt noen følgende pris faktureres overopplag som 50% av ordrens opprinnelige stykkpris.
10.3 Hvis bestilleren må ha et bestemt minimumsopplag, må dette presiseres skriftlig ved bestillingen. Dersom Interface Media AS likevel ikke kan levere minimumsopplag, avgjør bestilleren om det skal foretas opptrykk uten ekstra utgifter for bestiller eller om det reduserte opplag skal leveres mot prisreduksjon slik det er omtalt i 10.2.
10.4 Ved vurdering av om det foreligger en mangel, skal partene ta utgangspunkt i at det leverte produkt er mangfoldiggjort ved industrielle prosesser. Mindre avvik fra prøvetrykk eller tekniske spesifikasjoner, er ikke en mangel og berettiger ikke til prisavslag.